Follow us on Facebook Flickr RSS feed

Historie letecké akrobacie

Letecká akrobacie má v naší republice dlouhou a slavnou tradici. Její počátky spadají do období První republiky – v této době byla letecká akrobacie spojována především s uměním vojenských pilotů.

V roce 1936 byla letecká akrobacie zařazena na program Olympijských her v Berlíně a náš reprezentant František Novák zde vybojoval stříbrnou medaili.

LSC Další rozmach zaznamenala letecká akrobacie v poválečném období, kdy dostala pevná pravidla a stala se z ní skutečná sportovní disciplína. Půl století po té, kdy Francouz Pégoud, podle některých pramenů, ale zároveň i Rus Nestěrov, uvedli a jako první také vybrali přemet a vývrtku, se koná historicky první mistrovství světa – v roce 1960 v Bratislavě. Tehdy stanul na stupni nejvyšším československý pilot Ladislav Bezák, druhý byl Jiří Bláha a třetí František Skácelík.

I v dalších letech dosahovali naši piloti výborných umístění. V roce 1978 se Mistrovství světa konalo na letišti Hosín u Českých Budějovic – absolutním mistrem světa se stal Ivan Tuček. V letech 1983 až 1986, v této zlaté éře naší letecké akrobacie, získal Petr Jirmus dvakrát titul absolutního mistra světa a dvakrát absolutního mistra Evropy.

LSC Od roku 1960 až do roku 1994 získali naši piloti 18 medailí a 4x dokonce titul absolutního mistra světa. V roce 1994 dochází k zásadní změně pravidel. Proč? Tradiční plátno a plech nahrazují na letadlech kompozity. Akrobatické speciály redukují svoji hmotnost a nabývají ladnějších tvarů. Stále častěji se stává, že v jedné soutěži vedle sebe stojí něco jako F1 a Trabant. A proto, abychom srovnávali výkony pilotů a nikoli jen leteckých konstruktérů, je akrobacie rozdělena. Vzniká prestižní a finančně nejnáročnější kategorie letadel bez omezení výkonu Unlimited a nižší – tudíž i levnější kategorie Advanced, ve které mohou létat jen stroje splňující předem stanovené limity.

Od té doby se tedy mezinárodní soutěže, mistrovství světa a Evropy se pořádají pro kategorii:

  • Unlimited – akrobacie na motorových letounech bez omezení výkonu
  • Advanced – akrobacie na motorových letounech dle limitů CIVA
  • Akrobacie na kluzácích – létá se na akrobatických kluzácích (+8/-6g)